RNDr. Tomáš Bendl, Ph.D.
+420 48 535 4127
Konzultační hodiny probíhají podle předchozí domluvy (emailem či osobně). Možná témata závěrečných prací souvisí s předmětem jeho výzkumného zaměření (níže).
Základní informace
Nejen profesním zaměřením ale i „srdcovkou“ Tomáš Bendla je geografické vzdělávání, potažmo didaktika a učitelství geografie. Ve svém výzkumu se zaobírá těmito konkrétními tématy: rekontextualizace geografického vzdělávání a geografické myšlení, inovace v geografickém vzdělávání (např. AI aj.), odlišné přístupy ke geografické výuce (např. problémově orientovaná výuka) a další. Svoji výzkumnou činnost implementuje a zkouší přímo v praxi, jelikož mj. působí jako učitel na střední škole. V rámci vybraných geograficko-vzdělávacích projektů také částečně působí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. V neposlední řadě je členem mnohých geograficko-vzdělávacích orgánů, institucí a koncepčních skupin (např. Geografická olympiáda, tvorba SKRAU, MDC a GEEN na PřF UK aj.).
Tomáš Bendl pravidelně prezentuje výsledky svého výzkumu na mezinárodních konferencích, sympóziích, kongresech a workshopech (viz např. IGU CGE v Oxfordu, Galway, Rennes aj.). Dále se pravidelně účastní zahraničních krátkodobých mobilit a stáží na etablovaných pracovištích (viz např.
stáže na Institute of Geography na University of Bremen, Faculty of Education na University ofHelsinki, Department of Geography na University of Utrecht a další).
Publikace
BENDL, T., MARADA, M., KRAJŇÁKOVÁ, L. (2024): Breaking Down the Complexity of Geographical
Thinking: A European Perspective. Geography, 109, 3, 153–162. Jimp.
BOHM, H., BENDL, T., BOHÁČ, A., DRÁPELA, E. (v rec. řízení): Employing Mental Mapping to Study
Youth Cross-border Spatial Practices: An Example from the Czech-Polish Borderland. Journal of
Cultural Geography. Jimp.
BENDL, T., KRAJŇÁKOVÁ, L., MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2024): Geographical Thinking in
Geography Education. IRGEE: International Research in Geographical and Environmental Education,
33, 3. Jimp.
BENDL, T. (2023): Storytelling within documentaries as a tool for teaching climate change impacts.
The Geography Teacher, 20, 1, 1–5. Jsc.
BENDL, T., MARADA, M., HAVELKOVÁ, L. (2023): Preservice Geography Teachers’ Exposure to
Problem Solving and Different Teaching Styles, Journal of Geography, 122, 3, 66–76. Jimp.
BENDL, T., RUBÁŠ, D. (2023): Za pět dvanáct: Potřeba rekontextualizace geografie ve vzdělávání,
Informace ČGS, 42, 2. Jost.
RUBÁŠ, D., MATĚJČEK, T., BENDL, T. (2023) The of Sense of Place in Environmental Education, Public
recreation and landscape protection, ISBN: 978-80-7509-904-4, p. 286-289. Výsledek typu D.
BENDL, T., MARADA, M., (2021): Kritické myšlení v geografickém vzdělávání: je geografické myšlení
kritické? Geografie, 126, 4, 371–391. Jimp.
BENDL, T., BOŘIL, V., SUCHÁNEK, J. (2020): Populismus, migrace a virtuální svět. Geografické
rozhledy, 29(5).